چرم چیست؟ انواع چرم کدام است؟
نوشته شده توسط : علی پور

چرم جنسی می باشد که در دباغی پوست نپخته جانوران، به‌ویژه گاو به‌دست می‌آید . پروسه دباغی، پوست فسادپذیر را به یک مادهٔ طبیعی پایدار، دایمی و اعطاف‌پذیر برای کاربردهای گوناگون تبدیل می کند . چرم در تلفیق با چوب، پایهٔ فناوری باستانیان را شکل می‌داده میباشد . صنعت چرم و صنعت خز با هم متفاوت‌اند . این تفاوت از اهمیت مواد نپخته قضیه به کار گیری در هر کدام پیداست . مواد نپخته زمینه استعمال در صنعت چرم، تولید ها فرعی صنعت گوشتهستند؛ در حالی‌که گوشت بها بیش‌تری از پوست دارااست . مواد خامی که در صنعت خز به‌کار گرفته می‌شوند، قیمت بیش‌تری از گوشت دارند و به همین حافظه گوشت به عنوان یک کالا جانبی تلقی میگردد . تاکسیدرمی اجازهٔ استفاده از پوست حیوان ها را به آدم می‌دهد، البته مهم‌تر از پوست‌شان، رمز و چکیده از پشت آن‌هاست . پوست‌ها و پوست‌های خام در ساخت چسب و ژلاتین هم کاربرد دارند . یک سری رویه وجود دارااست که در نتیجهٔ آن‌ها، پوست جانور به یک مادهٔ انعطاف‌پذیر و سفت به اسم چرم تبدیل میشود .

کیف پول

انواع
چرم حیوانی از پوست حیوانات به دست می آید . این حیوان میتواند: گوسفند، گاو، بز، شترمرغ، مار و . . . باشد .
چرم گوسفند: چرمی زیبا، با بها مطلوب است و دوام خیر و خوبی دارااست .
چرم
گاو: چرمی با دوام و مقاوم می‌باشد که با وجود تولید الیاف پیشرفته، کماکان در بخش اعظمی موردها همچون دستکش ایمنی در کاربردهای شیمیایی و پوشش انسانی شرکتی در انگلیس، مطایق قرارداد با افراد داوطلب، پس از مرگشان با پوست آنان کمربند، کیف و کفش از چرم آدم (پس از انجلم عملیات لازم بر روی پوست) تولید می‌کند و با ارزش بالا به صورت محدود به فروش می‌رساند . فن ای موتور سواری از شایسته ترین گزینش ها میباشد .
گیاهی با به کارگیری از تانن (از ریشهٔ tanning به معنای دباغی) و سایر عناصری که در پوست تنه و میوه بعضا درختان ( نظیر مازو ) یافت می‌شوند، تهیه و تنظیم میشود . این دسته چرم، انعطاف‌پذیر بوده و رنگ آن قهوه‌ای‌ست که مقدار رنگش به ترکیب شیمیایی و رنگ پوست بازمی‌گردد . چرم گیاهی در آب استوار نیست؛ بی‌رنگ میگردد و اگر پس از خیس شدن، خشکش کنید، چروک گشته و از انعطاف‌پذیری و نرمی‌اش کاسته خواهد شد . در آب گرم، شدت چروک شدنش بیش‌تر هست و تقریباً شبیه ژلاتین می‌شود . علاوه بر این‌که محکم شده و احتمالاً شکننده نیز می گردد . چرم جوشانده نمونه‌ای هست از چرمی که با قرار گرفتن در آب داغ، شناور گردیده و سفت می‌گردد . این واقعه در موم جوشانده و مواد مشابه نیز صورت می دهد . در مورخ گهگاه پس از فعالیت محکم کردنش، از آن در زره‌ها و هم‌چنین در اتصال کتاب‌ها نیز استعمال می‌شده هست . این مدل چرم، صرفا مدل چرم می‌باشد که در حکاکی و قالب‌گیری چرم می تواند مطلوب باشد .
کرومی که در ۱۸۵۸ ابتکار شد، با کرومیوم سولفات و دیگر نمک‌های کرومیوم دباغی میشود .
آلدهیدی با استعمال از ترکیبات گلوتارآلدهید یا اکسازولیدین دباغی می شود .
ترکیبی به کمک بسپارهای آروماتیک نظیر گونه‌هایی از نوولاک و نرادول ساخته و دباغی میشود .
آلومی که با نمک آلومینیوم در ادغام با چسبنده‌های متفاوت و منابع پروتئینی نظیر فلوئور، زردهٔ تخم مرغ و غیره دباغی می‌شود .
پوسته نپخته با تولید تراش‌های نازک روی پوست، شناور ساختنش در لیمو، و کشیدنش در موقعی که خشک شده می باشد درست می گردد .


کاربرد
چرم
چرم، کاربردهای مختلفی داراست . ولی به کار گیری از چرم در ساخت کاپشن، کیف و کفش عمده می باشد .
کاربردهای چرم:
پوشاک مانند شلوار، کراوات، دستکش، کت، کاپشن و کفش
وسایل جانبی مانند کیف، جاکلیدی
بعد ها زیست‌محیطی
در سال 2009 شرکت نایک و تیمبرلند خرید چرم از بخش های جنگل‌زدایی گردیده ی جنگل های آمازون را متوقف کردند[۱] . این کار تنها یک سری هفته پس از گزارش اداره آشتی سبز صورت گرفت که نشان می اعطا کرد گله های دام‌داری های حوزه‌ ی آمازون سبب ساز تخریب بیشه های آمازون می شوند .

چرم
اصل را به چه شکل تشخیص دهیم
تشخیص چرم طبیعی از چرم ساخت دست آدم در بعضی موارد زیاد مشقت بار هست . چرم ارگانیک مضاعف گرا‌نتر از چرم مصنوعی میباشد . برخی از کالاهای چرمی درصورتی که با چرم اصل ایجاد گردیده باشند، معمولا دارای شناسنامه بوده که داده ها مربوط به متاع در آن ها درج شده می باشد . در زمینه بعضا از تولیدها چرمی در‌صورتی‌که امکانش وجود داشته باشد، به قسمتهای برش خورده آن ها نگاه فرمایید . درصورتی که در آن مناطق نشانه‌ای از شرایط پلاستیکی و نرم مشاهده کردید چرم ارگانیک نیست . چرم را لمس نمایید . چرم ارگانیک بسیار قابل انعطاف و منعطف است . چرم را عطر فرمائید . چرم طبیعی بوی معلوم و خاص دارااست که هیچوقت نمی‌توان از آن کپی‌برداری کرد . به بافت چرم نگاه نمائید اگر گره‌ها، مشکل و فرجهای آن طبق الگویی قابل شناسایی باشد، چرم مصنوعی میباشد . چرم طبیعی و تصنعی و مصنوعی را از پشت آنها نیز می‌توان از هم تشخیص داد . چرم مصنوعی دارنده پوششی در قسمت پشت می باشد که هنگام برش زخم می‌بیند و به طور کامل معلوم میباشد .

 





:: برچسب‌ها: کیف پول ,
:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 بهمن 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: